Khamis, 18 Disember 2008

Cerita Tentang Air Soya...

Setelah aku berguru ngan cina..melayu..pastu aku buat kajian sendiri..alhamudlillah akhirnya aku berjaya gak mendapatkan air soya / tauhu yang benar2 "power"..rasa air tauhu aku memang mendapat pujian ramai kt tempat aku..klu bulan puasa alhamdulillah memang laju air soya aku terjual..kenapa? sebab rasanya..mana tau sedap? sbb sebelum aku berkecimpung dlm bisnes nie..aku jadikan staf kt sekolah aku bahan kajian..hampir sebulan aku cuba dapatkan rasa yg terbaik..alhamdulillah berjaya gak aku..terima kasih kat diaorg kerana bagi komen dan pendapat..( sbb dpt air free..hehee )
Kesimpulan yg aku boleh kongsi bersama ialah..nak dapatkan air soya yg sedap..paling penting "JENIS" kacang soya yg digunakan..Klu rendam kacang pastikan hanya 5-6 jam sahaja..klu masak air soya pastikan gunakan teknik "boiler" agar tidak hangit..penting ialah gunakan kain putih yg sama ngan mamak pakai utk dibuat kain penapis..kita akan dpt air soya yg benar2 halus..x de sedikitpn hampas/habuk kacang..
Klu nak buat taufufa..letakkan sesudu "sikau"..kemudian tuangkan air soya..dalam tempoh 10-15 minit..air soya akan membeku..dapat le taufufa..nak info lebih..leh email aku..