Isnin, 31 Mei 2010

Ciri-ciri tebu kualiti eksport





Gambar : bahagian bawah,tengah,atas bebas dari ulat korek batang.

Ramai yang tertanya-tanya...bagaimanakah kualiti / ciri-ciri tebu yang diperlukan utk eksport.
  1. Pastikan takde ulat korek batang ( paling utama ) & jangkitan lain2 penyakit.
  2. Batang tebu mesti lurus x leh bengkang bengkok
  3. Ruasnya mestilah panjang ( klu pendek air kurang )
  4. Saiz mestilah gred A+,gred A + B sahaja.
Di sini aku bagi gambar ciri2 yang diperlukan ( sumber kebun En faizal di Mersing )
Ada gak rakan yg komen..sifu kah ape? tebu diapn x cantik juga tp sibuk ajar orang..hehe
apa pn terpulang andaian mereka..aku ibarat tukang rumah..buat umah orang cantik2 tp rumah dia pn x siap2..sama juga tukang gunting..gunting rambut orang cantik tp rambut sendiri pn x terurus..bagi aku..siapa yg percayakan aku..yakin le dengan pengalaman & ilmu yg aku ada...insyaallah boleh berjaya yg paling utama tuan punya kebun..klu x jaga..camne nk dpt tebu kualiti..